فنون یادداشت برداری

متخصصان امر یادگیری عقیده دارند که بخش کوچکی از هر کتاب  ، ( حدود 10 درصد ) مطالب مفید  و اصلی برای یادگیری است و بقیه  کتاب، توضیحات اضافی  برای یادگیری بهتر مطالب اصلی است که شما با یادداشت برداری  از مطالب اصلی ، به یادگیری بهتر خود کمک می کنید . تجربه نشان می دهد  برای یادگیری ، یادداشت برداری صحیح  ، چندین برابر مفید تر از خواندن مطالب صِرف است .

ضمن اینکه یادداشت برداری صحیح ، در به خاطر سپردن و به خاطر آوردن  مطالب نیز نقش اساسی دارد .

از دیگر مزیت های یادداشت برداری  می توان به فعال شدن  مطالعه و در گیر شدن با کتاب اشاره کرد که این عوامل از عوامل کاهش حواس پرتی هستند .

برای یک یادداشت  برداری صحیح ، باید اصول و موارد زیر را رعایت کنید :

1- یادداشت برداری نباید به صورت عین مطلب باشد ، بلکه باید به صورت کلمه یا عبارات های کوتاه چند کلمه ای باشد که اصطلاحاً به آنها کلمات کلیدی گفته می شود .

2- کلمات کلیدی باید به گونه ای انتخاب شوند که با دیدن آنها بتوانید موضوع مورد مطالعه را در ذهن خود تداعی کنید ؛ یعنی پس از پایان یک مرحله مطالعه , شما باید بتوانید با کلمات کلیدی که یادداشت کرده اید ، متن مطالعه شده را بازگو کنید .

3- بهترین نوع یادداشت برداری زمانی است که شما با کمترین  یادداشت ها ، بیشترین یادآوری را داشته باشید .

4- در یادداشت برداری  از خلاقیت خود استفاده کنید . به عنوان مثال می توانید از علائم و رموز برای برخی از مفاهیم استفاده کنید : (پول =$ ، خوب=+ ، بد =- و ... ) .

5- یادداشت هایی که از منابع  مختلف ( کتاب کلاس درس ، کتاب کمک درسی  و... ) درباره یک موضوع تهیه می کنید ، باید درکنار هم قرار گیرند تا در هنگام مرور  ، تمام نکته ها را در کنار هم آموخته و مطلب را یکجا و کامل فرا بگیرید .

6- دقت کنید یادداشت های  شما در دسترس  باشند . گاهی دانش آموز به دلیل پراکنده نوشتن یادداشت ها در برگه های مختلف  در هنگام لزوم  ، مدت ها به دنبال  یک برگه می گردند که این باعث  اتلاف وقت و انرژی  داوطلب می شود ؛ پس  سازماندهی یادداشت ها خود را فراموش نکنید .